گنجینه 1

گنجینه 1

آنچه را که باید بدانی!
گنجینه 1

گنجینه 1

آنچه را که باید بدانی!

پل صراط

صراط از چیز هایی است که اعتقاد به آن واجب و از ضروریات مذهب به شمار می رود . صراط در لغت به معنای راه است . کسانی که در دنیا بر صراط راست بودند و از جاده مستقیم حقیقت ،درستی و دینداری کج نشده اند ، در آخرت هم از صراطی که اسب سوار و پاره ای افتان و خیزان می گذرند.

در تفصیر آیه از رسول خدا ص روایت شده است که فرموده اند :

فردای قیامت که می شود جهنم را می آورند در حالی که یک هزار مهار دارد و هر مهاری یک هزار ملک گرفته که هزار هزار ملک مأمور کشانن جهنم هستند. فرمودند :جهنم نعره می زند و شعله آتش بالا می آید و شکل نگین انگشتر اطراف خلایق را می گیرد و مردم چنان مضطرب می شوند که نزدیک است هلاک گردند . آن وقت از طرق پروردگار امر می شود صراط را بیاورند.

پلی را روی جهنم قرار می دهند که همه باید از این پل عبور کنند و هیچ چاره ای نیست و استثنا هم ندارد.  همه شما بدون استثنا وارد جهنم می شوید ، این امری است حتمی و فرمانی است قطعی از سوی پروردگارتان . سپس آنان را که تقوا پیشه کردند از آن رهایی می بخشیم و ظالمان را در حالی که (از ضعف و ذلت )به زانو در آمده اند ، رها می کنیم .

بعد فرمود : این راه هفت عقبه و هر عقبه ای نوقفهایی دارد  و هر موقفی ، هفده هزار فرسخ است و در هر عقبه ف هفتاد هزار ملک مأمورند ، همه باید از این هفت عقبه رد شوند.

عقبه اول

در اینجا از سه چیز سوال می شود ، اول : از ارحام که آیا حق آنان را ادا کردی یا با آنان قطع رحم نمودی ؟ آیا امانت را یه صاحبش رد نمودی یا در مال و چیز امانی که در دست تو بود خیانت کردی ؟ سوم : از ولایت علی ع و ائمه معصومین ع سؤال می شود . خوش به حال آنانی که ولایت علی ع را دارند که سرمایه بس عظیم است و این را با هیچ چیز نمی شود مقایه کرد.

عقیه دوم

در عقبه دوم از نماز های واجب سؤال می شود که آیا آنها را به وقت انجام دادی و رعایت شرایط آنها را نمودی یا خیر؟

عقبه سوم

در عقبه سوم از خمس و زکات سؤال می کنند که آیا حقوق واجب مالی خود را ادا کردی یا مانند قارون صفتان فقط بخل ورزیدی و روی  هم انباشتی

عقبه چهارم

در عقبه چهارم از روزه ماه مبارک رمضان مورد سؤال قرار می گیرد

روزه سپری است مقابل آتش

عقبه پنجم

اگر کسی در عمرش شرایط استطاعت در او جنع شد و حج نرفت ، این جا او را نگه می دارند و در مذمت و پستی تارک حج همین بس که خداوند متعال در قرآن مجید از او به کافر تعبیر نموده است.

عقبه ششم

این عقبه پیرامون طهارت است؛ یعنی رعایت نمودن طهارت های سه گانه غسل ، وضو و تیمم  که باید انسان در انجام آنها کوشا باشد به خصوص بانوان مواظب باشند که غسلهای مخصوص خود را در وقت هود انجام دهند وگر نه در چنین موقفی مسؤولند.

عقبه هفتم

این عقبه درباره مظالم است . در این عقبه از حقوقی که از دیگران بر عهده انسان مانده و یا کسی را اذیت و آزار نموده که موجب دیه شده است و امثال ذالک همه را در این جا باید جواب دهد.

منبع : گنجهای بهشتی - نوشته : نراقی - صفحه 59-60-61

نظرات 2 + ارسال نظر
محمودی چهارشنبه 15 مهر 1394 ساعت 00:01

سلام. خدا خیرت بده.
خیییییییییلی کار عالیی رو شروع کردی.
فقط لطفا اگر فایلش رو داری، متن تمام مطالب رو بگذار.
اگر هم تایپ کردی، بازم لطفا کاملش رو بگذار که محرم خودم و دوستام استفاده کنیم.
منتظر تکمیل مطالب نابت هستم که به تمام دوستانم خبر بدم.
یا علی مدد

علی سه‌شنبه 7 مهر 1394 ساعت 16:59 http://www.ansd.blogsky.com

سلام
ممنون به وبلاگم سرزدی...
دعا کن به سلامت از پل صراط رد بشیم...

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.